• Imprimeix

Per Nadal, regala amb seguretat

En un context de creixement de les compres nadalenques via Internet, els usuaris poden protegir les seves dades personals i econòmiques seguint uns consells senzills de seguretat

18/12/2018 13:12
nadal

Internet s’ha convertit en els darrers anys en un actor principal en les compres de Nadal. Els usuaris han trobat en les plataformes de venda a la xarxa una garantia de gran assortiment de productes o facilitat de l’entrega a domicili. Segons una enquesta de Kantar TNS, aquest 2018 un 67% de ciutadans de l’Estat adquirirà els seus regals online, amb un 38% que ho farà directament des del seu dispositiu mòbil, i amb una despesa mitjana de 258€.

El moviment econòmic generat en aquestes dates és tan gran que el rol que tenim les persones és clau per mantenir la seguretat de les dades personals i econòmiques nostres que circulen. Hem de ser conscients que la ciberdelinqüència elabora mecanismes d'estafa i engany per obtenir il·legítimament aquesta informació, ja sigui a través del phishing, és a dir, la suplantació d'identitat, o els atacs DDoS, entre d'altres. En són exemple els correus electrònics que simulen ser una marca coneguda o aquells atacs que aconsegueixen afectar els servidors de la web oficial per redirigir l’usuari cap una de falsa.

Les conseqüències d’aquests atacs no només tenen un perjudici econòmic, sinó que ataquen la reputació digital de la companyia en qüestió i també la confiança en la xarxa. Però evitar-ho és a les nostres mans si adoptem certs hàbits personals de ciberseguretat, en la línia expressada per la campanya de l’entitat ‘Practica els hàbits cibersaludables’.

 

Consells per una compra segura

Hi ha diferents senzilles mesures i aspectes a tenir en compte:

  • Per garantir la seguretat durant la compra, el Programa Internet Segura del CESICAT proporciona una llista de vuit consells bàsics, com l'ús de mecanismes de pagament segur, la navegació des de xarxes protegides o la comprovació dels segells. 
  • Un cop efectuada l'adquisició, l'usuari ha de conèixer els seus drets, com recorda l'Agència Catalana de Consum. S'hi inclouen els que tenen relació amb el lliurament, la devolució o la reclamació. 

L’engany sovint es vehicula a través de el phishing dirigit a la persona o els atacs DDoS a les webs de venda