• Imprimeix

La ciberseguretat a les aules

Segon bloc temàtic del Mes Europeu de la Ciberseguretat

08/10/2018 09:10
estudiants

L’era digital demanda una ciutadania amb les habilitats i el coneixement suficient en ciberseguretat per protegir-se i empoderar-se a la xarxa. En aquest context, el rol del sistema educatiu és determinant per aconseguir que les futures generacions esdevinguin usuaris responsables i segurs de les noves tecnologies.

Formar els professors en matèries com la seguretat de les contrasenyes, privacitat i gestió de les dades personals i econòmiques, pot encoratjar els alumnes a desenvolupar una sèrie d’hàbits ciber-saludables, que no només els protegeixen a ells sinó que són fonamentals perquè hi hagi un context col·lectiu de confiança en les noves tecnologies.

Situacions com el sexting, el grooming (ciberassetjament pedòfil) o el sextortion (extorsió sexual), sumat a l’impacte de ciberamenaces com el Ransomware o l’enginyeria social, poden provocar conseqüències físiques, emocionals i financeres negatives a llarg termini per nens i adolescents. Les habilitats conferides els poden ajudar a defensar-se a la xarxa, a base d’una major resiliència i confiança.

 

Una orientació eficaç

La competència digital docent (CDD) ja forma part del conjunt de competències que determinen el perfil professional del professorat del sistema educatiu català. Si bé els estudiants disposen d’un extens bagatge de coneixements, experiències i habilitats digitals, no es pot assimilar a competència digital. El Consell escolar de Catalunya va asseverar el 2013 que “haver nascut en un context sociotecnològicament ric no implica que se sigui capaç de treballar i estudiar amb els entorns digitals de manera profitosa”.  

El professorat, doncs, té la tasca d’orientar i formar els alumnes per aconseguir, segons allò definit per Anusca Ferrari, “el conjunt de coneixements, habilitats, actituds, estratègies i sensibilització que es requereixen quan s’utilitzen les tecnologies i els mitjans digitals per realitzar tasques, resoldre problemes, comunicar-se, gestionar informació, col·laborar, crear i compartir continguts i construir coneixement de manera eficient, en els àmbits de l’oci, la participació, l’aprenentatge, la socialització o el consum”. Amb tot, es tracta de potenciar una maduresa en els ciutadans que acompanyi el necessari desenvolupament d’infraestructures tecnològiques avançades.

En aquest context de competències digitals, la ciberseguretat n’és el fonament. Per això, amb l’objectiu d’ajudar en la tasca del professorat, des del Programa de conscienciació i sensibilització del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (CESICAT), Internet Segura.cat, es proporciona materials a educadors de primària i secundària perquè sàpiguen com abordar les temàtiques de seguretat digital. Entre d’altres, s'hi poden trobar unitats didàctiques contra el ciberbullying, de coneixement del rastre digital o el concepte d'informació personal, però també jocs amb què els alumnes poden aprendre ciberseguretat mentre es diverteixen.